KRISTIAN blev født d. 27. juli 1956, i et hjem med klaver, og hvor den første pasning uden for hjemmet var en musikalske legestue i Aalborg. Her fik man en blokfløjte i munden ved indskrivningen, og der var obligatorisk morgensang. Senere, da skolen begyndte, fortsatte han i nogle år med guitarundervisning i legestuens regi, indtil tidens nye rytmer fik fat i knægten, og udkonkurrerede den klassiske tilgang til guitarspillet. Han havde et veludviklet gehør. Havde han hørt en sang i radioen eller fra hjemmets grammofon, gik der ikke lang tid før han selv kunne spille med. Der blev dannet forskellige bands i boligforeningen, der fik lov at larme i en garage under selskabslokalerne. Som den sopransyngende, og godt guitarspillende lillebror, blev KRISTIAN introduceret for bror LARS`s gymnasievenner, og blev medlem af deres band, og sammen med dem spillede han for første gang offentligt for et publikum. Da LARS flyttede hjemmefra blev KRISTIAN ved med at spille med hans noget ældre venner, og sugede til sig når der blev arrangeret og lavet korstemmer. Dette band nåede en 2.plads i Ekstra Bladets pladechance i Holstebrohallen i 1972.

Da KRISTIAN selv kom i gymnasiet året efter, kom der for alvor gang i at skabe musik selv. Han blev et omdrejningspunkt i en kreativ klike, der selv skrev revy og skoleforestilling, og al musik til disse forestillinger skrev KRISTIAN. Hver fredag til morgensang var scenen fri hvis nogen ville underholde, og her blev KRISTIAN en flittig performer, ofte med eget materiale. Han fandt ud af at han kunne noget med melodier. Adskillige digte af Tom Kristensen, Ole Wivel, Morten Nielsen m.m.fl. blev sat i musik og opført.

En af dem der var med i ”holstebrohalbandet”, Bramwell Flyckt Lindblad, far til Mark Lin, havde helt fra første møde taget den ”lille lort” KRISTIAN alvorligt, og inviterede ham hjem til sig, for at spille og skrive sange. Efter gymnasiet dannede de bandet ”Marens Børn”, hvori også KRISTIAN`s søster Tine var med. Med eget originalt materiale på dansk blev Marens Børn ”store” i Aalborg sidst i 70`erne, og spillede også jobs rundt om i landet. Flere gange var der seriøse forhandlinger om pladekontrakt, men det blev ved lige ved og næsten.


Efter ”Marens Børn” blev KRISTIAN inviteret med i bandet ”Joila”, der havde fået udgivet deres debutalbum. Bandet trængte til noget kreativt input, og i løbet af kort tid havde KRISTIAN fornyet bandets repertoire. Med det nye materiale kom der vind i sejlene, og i 1981 havde bandet mange jobs, og succesfulde optrædener på Roskilde, Midtfyns og Skanderborgfestival.

Men kemien holdt ikke, og Joila gik i sig selv. KRISTIAN samlede de musikere i Aalborg han helst ville spille med, og lavede nogle demooptagelser. Da disse musikere ikke ønskede at være med i et fast band, besluttede KRISTIAN i 1982 at flytte fra Aalborg til København. Samtidig fik han jobbet at producere bror LARS`s første soloalbum, der blev indspillet i sommeren 82, og tog med ham ud at præsentere pladen, sammen med Gert Vincent, Tine Lilholt og Tommy Kejser. Starten til Lilholt Band var sat i gang.

I forsommeren 1983 skete så miraklet. Med baggrund i de sidste demoer fra Aalborg var den der endelig: PLADEKONTRAKTEN. KRISTIAN kunne vælge studie, tekniker og producer, og kunne indspille den musik han havde lyst til. Det blev til albummet ”MAN KAN IKKE GEMME SOLEN UNDER EN STEN”. Musikerne var alle fra miljøet i Aalborg: Lars Holm, bas, Troels Skovgård, guitar og Per Vinther, trommer og danske tekster (alle ex Joila), samt Klaus Thrane, trommer, og Jakob Mygind, solistiske indslag på saxofon (begge fra bandet COMA). Projektet blev kaldt DK, fordi man mente, at navnet Lilholt ville forplumre begreberne, fordi Kristians bror Lars var etableret i forvejen.

Albummet udkom i foråret 1984, og et år senere udkom” DER ER ET YNDIGT LAND”. Troels var skiftet ud med en etableret københavner Finn Olafsson (ex ACHE). Nils Torp (Klichè, Souvenirs) var producer, og det blev starten på et langt og frodigt samarbejde, der også nogle år senere trak Nils med over i udviklingen af Lilholt Band, hvor også Klaus Thrane blev medlem.


Efter DK, og med stor støtte og entusiastisk opbakning fra Nils Torp, færdiggjorde KRISTIAN en mængde musik, uden ord, i en langsom, dvælende, verdensmusikagtig stemning. Dette projekt blev til ”CHAIR IN AIR”, en klassiker i dansk instrumentalmusik. Den var færdig sidst på sommeren 87, men blev først udgivet foråret 1988.

”ChairInAir” blev efterfulgt af ”The Second Return” i 1991, ”Beyond the Horizon” 1996, ”Next Summer” 1998, og ”Coincidance” 2000. Sideløbende er det blevet til adskillige albums med Lilholt Band, hvor KRISTIAN leverede melodier til mange af de store hits: Kong Pukkelryg, Den hvide Dværg, Cafè Måneskin, Nefertiti, De gennemrejsendes Armè m.m.fl.


I starten af 2005 forlod KRISTIAN Lars Lilholt Band for at hellige sig sin egen musik. Han udvidede antallet af solokoncerter betragteligt, og det første album i hans ”nye” liv blev VEJEN VIDERE, hvor han for første gang siden de 2 vinylplader i midt80erne sang sange på dansk. Albummet fik fine anmeldelser, og især duetterne med ANNE DORTE MICHELSEN blev fremhævet som særdeles vellykkede.

Hans soloshow blev udvidet til, udover LASSE JØRGENSEN, at indeholde den unge sangerinde IDA FRIIS VIRENFELDT . Hun blev valgt ud blandt alle de mange som Lasse og Kristian i et par sæsoner inviterede indenfor rundt om i landet. Og det var det helt rigtige valg. Kristian og Idas stemmer klæder hinanden rigtig godt, og live er Ida stille og roligt vokset til at være den lille prik over i´et der gør en KRISTIAN LILHOLT koncert perfekt.

I oktober 2006 kom så albummet HER OG LANGT VÆK hvor IDA fik sin CD debut. 4 duetter er det blevet til og i alt 80 minutters musik der endnu engang viser KRISTIAN LILHOLT´s store potentiale. Det er fejende flot rockmusik. Lige meget hvilken genre han udtrykker sig i er der nerve, nærvær, originalitet og gedigen musikalitet.

Efter ‘Her og langt væk’ begyndte Kristian sammen med sin engelske skrivemakker Brian Patterson, at arbejde med sange specielt til Ida. Ida havde efterhånden udstået sin ‘læretid’, og var snart klar til for alvor at være solisten i Kristians musik. I løbet af 2008 startede indspilningerne til ‘Idas album’, og ‘Our Song’, som blev albummets titel, dokumenterer på fornemste vis den udvikling hun har været igennem, siden hun som 17 årig første gang spillede sammen med Kristian. Henimod slutningen af indspilningerne fik Kristian den ide, at lade Ida synge nogle af sangene i en mere afdæmpet version, i stil med den måde de blev spillet ved livekoncerterne. Egentlig var det for at afslutte det tænkte album med en akustisk version af titelsangen, men Lasse, Ida og Kristian blev i det akustiske hjørne, forlængede studietiden, og indspillede en stribe af Kristians sange i mere akustiske versioner, og dermed blev ‘Our Song’ en dobbelt CD: ‘Den Elektriske & Den Akustiske’. Dobbeltalbummet blev udsendt i starten af 2009, og der var rigtig fin respons, som det kan læses her:

”Our Song er aldeles fremragende; hele vejen igennem er man mere end almindeligt godt underholdt” (nordjyske medier *****).

”Sangene på Our Song er smukke og iørefaldende, og nærmest uendeligt blide i deres velspillede musikalske udtryk. Ida Friis Virenfeldt er et fund”. (midtjylands avis *****).

”Hvilket enestående værk. Fremragende arrangementer, fortryllende melodier og mage til bedårende og guddommelig stemme skal man lede længe efter”.(jyske vestkysten*****).

 

Allerede I 2010 var der atter nyt fra Kristian Lilholt. I forsommeren udkom der en storswingende EP med 6 sange, ‘Weekend’ hedder den, hvor Lilholt, Virenfeldt & Jørgensen spiller med en flok sprudlende unge jazzmusikere fra Melbourne, Australien. Det er blevet til noget HAPPY-HEAVY-DOWN-UNDER-NEW-ORLEANS-FOLKY-ROCK’N-POP-MUSIC. I 2001 havde Kristian oplevet det Australske punk jazz orkester ‘The Hoodangers’ på Tunø festivalen, og blev totalt væltet omkuld af deres sprudlende musikalitet, og han svor, at han ville lave noget musik sammen med disse ekvilibrister. Allerede i 2003 inviterede han australierne i studiet første gang, og ved flere sessions i 2007 og 2008 fik han indspillet materiale nok til at færdiggøre de 6 sange. Kristian synger et par duetter med den fremragende sangerinde Julie O’Hara, Ida synger duet med Ben Gillespie, og den brilliante klarinetspiller Chris Tanner kaster sammen med de øvrige Hoodangers folk glans over disse sange. Det er en fornøjelse at lytte til.

Alt imens Kristian og Brian lavede sange til ‘Our Song’ og ‘Weekend’, havde Kristian et helt andet ambitiøst projekt i gang. Han blev i starten af 2006 inviteret ind at se nogle malerier, som hans kammerat, billedkunstneren Carsten Frank havde lavet til firmaet Jyske Finans i Silkeborg. Og Kristian blev ‘completely knocked out’ af disse store ekspressive malerier, og da Carsten havde skrevet nogle små digte til hvert maleri, begyndte Kristian helt spontant at sætte musik til malerierne, og ideen blev født om det tværkunstneriske portræt af årstidernes danske landskab, i maleri, musik og levende billeder. Arbejdernes Landsbank faldt for ideen og valgte at løfte finansieringen af projektet. I løbet af 2011 færdiggjorde Kristian Lilholt ‘prestigeprojektet’, kunstboksen LAND, og ved en reception sidst i november 2011, i en biograf i København, overdrog Kristian 20.000 eksemplarer af LAND til Arbejdernes LANDsbank. LAND vil på et tidspunkt – måske allerede i slutningen af 2012 – blive offentligt tilgængeligt, og måske også komme på koncert turné.

Det vil tiden vise…